servis lah kenderaan anda

aku baru tahu yang panduan dibawah adalah servis berkala untuk pusat servis kenderaan baru.. xpelah untuk panduan pemilik kenderaan baru....
 Servis Berkala.

Secara umumnya servis berkala ini adalah servis untuk menukar minyak enjin atau lebih dikenali sebagai ‘minyak hitam’. Servis ini perlulah dilakukan secara kerap, mengikut tempoh masa yang ditetapkan. Tempoh masa itu diantara 3 bulan hingga 6 bulan selepas melakukan pertukaran minyak enjin, atau 5 000 KM sehingga 10 000 KM perjalanan enjin. Selain minyak hitam, ‘oil filter’ dan ‘plug’, sebagai pengguna kita perlulah menitikberatkan sepuluh elemen ini ketika menghantar kenderaan untuk menjalani proses servis berkala :

1)      periksa air bateri.
2)      periksa air radiator.
3)      periksa timing belt.
4)      periksa belting dan bearing daripada mengeluarkan bunyi dan  haus.
5)      periksa 'air filter' bagi mengelak habuk masuk ke enjin.
6)      periksa water coolant supaya tahap kepanasan enjin terkawal
7)      periksa alternator samada berfungsi atau tidak
8)      periksa segala minyak yang berkaitan seperti minyak brek,minyak clutch dan minyak gear
9)      Periksa kabel plug samada masih boleh digunakan supaya enjin dipacu tidak kurang kuasa api
10)  Periksa semua hose agar tidak mengalami kebocoran terutamanya hose minyak petrol. Ini akan mengakibatkan kenderaan terbakar.

Selain itu juga pastikan tekanan pada tayar berda pada tahap yang sesuai. Tahap ketebalan tayar juga perlu dilihat semasa melakukan servis berkala. Terdapat beberapa peringkat servis. Peringkat servis yang dimaksudkan adalah :



3.1.1    Servis Pertama (1000 km)

              Antara perkara yang perlu dilakukan semasa menservis pertama ialah:

                     i.            Menukar minyak pelincir.
                   ii.            Menukar penapis minyak pelincir.
                  iii.            Membersih penapis udara.
                 iv.            Menukar minyak gear.
                   v.            Menambah air bateri ,minyak stereng kuasa jika berkurangan.
                 vi.            Membuat pemeriksaan RPM,sistem penyaman udara dan lampu dan lain-lain.

3.1.2    Servis Kedua (5000 km)

Antara perkara yang perlu dilakukan semasa melakukan kerja-kerja menservis kedua adalah seperti berikut:

i.      Menukar minyak pelincir.
ii.       Menukar penapis minyak pelincir.
iii.      Membersih penapis udara.
iv.     Tambah air bateri jika perlu
v.       Membuat pemeriksaan RPM, sistem penyaman udara

3.1.3    Servis Ketiga (10000 km)

             Antara perkara yang perlu dilakukan untuk menservis kenderaan peringkat
             ketiga adalah seperti berikut:

                     i.            Menukar minyak pelincir.
                   ii.            Menukar penapis minyak pelincir.
                  iii.            Menambah segala minyak yang kurang.
                 iv.            Menukar palam pencucuh.

3.1.4     Servis Minor (20000 km)

Untuk servis minor,antara langkah-langkah yang perlu dilakukan adalah seperti berikut:

                     i.Menukar minyak pelincir.
                   ii.Menukar penapis minyak pelincir.
                  iii.Menukar minyak gear.
                 iv.Menukar gasket kepala selinder.
                   v.Menukar penapis minyak pelincir.
                 vi.Menukar cecair penyejuk (coolant) radiator.
               vii. Menservis sistem brek serta menukar pelapik (pad) dan lapisan
              viii. Brek (lining brek)
                 ix. Menukar penapis bahan api.

3.1.5        Servis Major (40 000 km)

Untuk servis major pula,antara langkah yang perlu dilakukan adalah seperti berikut:

                     i.  Menukar minyak pelincir.
                   ii.  Menukar penapis minyak pelincir.
                  iii.  Menukar penapis udara.
                 iv.  Menukar penapis bahan api.
                   v.  Menukar gasket kepala selinder.
                 vi.  Menukar palam pencucuh.
                vii.  Menukar  cecair penyejuk (coolant) dan lain-lain yang dirasakan perlu.




Jadual 3.1.1 Jadual servis berkala daripada Proton.

Odometer (KM x 1000)
01
05
10
15
20
25
30
35
40
45
50
55
60
65
70
75
80
85
90
95
100
Tempoh Bulan
1
3
6
9
10
15
18
21
24
27
30
33
36
39
42
45
48
51
54
57
60
Engine Oil
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
Oil Filter
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
Transmission Oil/ Automatic






G





G





G


Auto Transmission Filter






G





G





G


Spark Plug


G

G

G

G

G

G

G

G

G

G
Air Filter




G



G



G



G



G
Fuel Filter






G





G





G


Tune-up Engine
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
Valve Tappet Clearance


P

P

P

P

P

P

P

P

P

P
Radiator Coolant
B
B
B
B
G
B
B
B
G
B
B
B
G
B
B
B
G
B
B
B
G
Timing Belt & Bearing












G








Balancer Belt & Bearing












G








Belt-A/Cond, P/Steering & Alternator
P
P
P
P
P
P
P
P
G
P
P
P
P
P
P
P
G
P
P
P
P
Battery Electrolyte Level
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
Fluid- Brake, Clutch & P/Steering
P
P
P
P
P
P
G
P
P
P
P
P
G
P
P
P
P
P
G
P
P
Clutch Pedal/ Bearing Free Play
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
Brake Pedal Free Play
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
Hand Brake Travel
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
Brake Pad & Brake Shoe


S

S

S

S

S

S

S

S

S

S
Suspension & Undercarriage Bolt
K

K

K

K

K

K

K

K

K

K

K
Steering Linkage & Joint


P

P

P

P

P

P

P

P

P

P
Driveshaft & Bellow


P

P

P

P

P

P

P

P

P

P
Tie Rod End & Bellow


P

P

P

P

P

P

P

P

P

P
Suspension ARM Ball Joint


P

P

P

P

P

P

P

P

P

P
Air Conditioner System






S





S





S


G
Ganti
A
Adjust
S
Servis
B
pembersihan
K
Ketatkan
P
Pemeriksaan































Kegagalan mematuhi tempoh masa servis akan mengundang kepada pelbagai masalah pada kenderaan. Ini akan menyebabkan kenderaan mengalami pelbagai masalah semasa beroperasi. Jika tidak dirawat masalah akan bertambah parah menyebabkan enjin perlu menjalani proses servis yang berat. Antara kesan yang akan terjadi apabila kita mengabaikan servis berkala pada enjin :


1)      Minyak enjin akan menjadi kurang likat
a)      Ini akan menjejaskan suhu daalm enjin.
b)      Minyak akan menjadi bahan hakisan yang akan menyebabkan gelang omboh patah.
c)      Enjin akan terasa berat dan kurang kecekapan.

2)      Akan mengalami kebocoran pada enjin.
i)        Ini akan mengakibatkan minyak dan air bercampur dalam enjin.
ii)       Enjin menjadi berat dan kurang kecekapan.
iii)     Penggunaan bahanapi juga akan meningkat.

3)      Akan mengeluarkan bunyi kasar pada enjin.
4)      Kehilangan minyak enjin.
i)        Gelang omboh patah.
ii)       Minyak enjin masuk dalam sistem pembakaan

Daripada masalah-masalah diatas, jika tidak dirawat dengan betul maka  akan menggundang masalah yang lagi parah. 
Terutama jika anda memiliki ini:
peh.???!! menagis kot nak overhaul die.. 16 selinder tuh.??!!

No comments: