Teramat merinduimu, Nafsiah Mahmud..

okay..
Assalamualaikum semua..

28/12,, ganapp la setahun die pergi..
mase ini aku tgh bz,, weekday keje CTRM
weekend kerja mekdi ,, sebelum kejadian itu..

mama adalah cite.. nenek ngajuk,,
dah xnak mama suapkan die makan lagi,,
semua dah penat nak layan die,,
lepas ni biar la die pergi... katanya

siang dan malam, anak2 die berkumpul di hospital..
ini kali ke-3 ( seingat aku, umbulan masuk ke rumah nenek aku,)
die sangat lemah,, aku igat kata-katanya.
nenek dengar tapi nenek dah malas, dah terlalu penat.

sebelumnya lagi..
seminggu die terlantar dihospital.
aku peneman die dikala malam..

aku balik kerja dan pergi ke hospital dalam pukul 9..
bulan 3 kot mase tuh. sbb aku dapat panggilan interview,,
masa tuh. cerita kami ringkas. tidak banyak berbicara tentang keluarga.
aku masih ingat senyuman die, tiap kali aku datang..
tiap kali aku pulaq,,, terkadang aku menyesal,,
kenapa aku xajar nenek solat subuh.
(kebetulan aku memang period,, )
yang aku tahu, tukar kan pempes dia,, tukar kan baju die..buat air,,,
ada 1 hari, hari ke-4. die mula mengigil balik..
padahal aku dah pastikan die makan
sebelum tido. seorang nurse perasan keadaan die..
terus die gerakkan aku utk buat glukuss.

kini tiap kali aku pulang,,
aku lihat rumah die kini hilang seri,,
lihat sampah daun yang kering,
dan rumput yang panjang..
mengingatkan aku tentang die.
bayangan die, dibuaian. tempat die melepaskan kesah.
rindu menerkam jiwa.
melihat balkoni yang berhabuk dan kotor
teringat aku leteran dan marahan nya, tentang semua itu..

malamku bermimpi.
die duduk dibuaian kesukaanya.
berwajah muram berduka.
" kenapa nenek?"
senyuman yang diukir pahit.
dalam keriuhan dan keramaian cucu yang berlari dan bermain.
die pergi dan menghilang...

wahai nenenda Hajah Nafsiah Mahmud,
maafkan cucu mu ini,
kakak xmenjaga rumah nenek seperti yang nenek harapkan..
kakak hanya la cucu yang nenek amanahkan untuk menjaga,
tapi akak xde hak nak mengubah apa yang berlaku,,

senyumla nenek,, akak rindukan senyumam nenek tuh..
jangan datang dengan wajah mu yang murammm,,
akak sentiasa menghadiahkan Al-Fatihah,
akak sentiasa menghadiahkan surah yassin xkala akak membacanya..

tapi maafkan akak nenek,,
apa yang nenek amanahkan x mampu akak tunaikan..
xmampu akak jalani, jalannya payah.. jalannya berliku..

terima kasih nenek,,
kerana doamu sentiasa ada dalam hati,,
kini akak dah kaya...
akak minta nenek selalu la tenang disana..
akak akan berusaha untuk buat amalan jariah yang selama ini nenek buat..
DENGAN HASIL TANGAN KAKAK,,
dengan doa yang nenek hadiahkan buat akak..

nenek,, akak rindu nenek,, hadirla dalam mimpi dengan senyuman nenek yang paling manis dulu.
sesungguhnya akak rindukan senyuman itu...

TERAMAT MERINDUINYA......



No comments: