DI MANAKAH HENDAK DICARI KETENANGAN HAKIKI?
Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin
(sertai facebook DrMAZA.com
atau email drmaza71@gmail.com)
Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin
(sertai facebook DrMAZA.com
atau email drmaza71@gmail.com)
Seseorang
bertanya bagaimanakah beliau dapat mencari kebahagiaan yang hakiki
dalam menghadapi hidup yang mencabar. Apakah itu sakinah dalam
kehidupan?
Sebenarnya,
saya sendiri gerun untuk menjawabnya kerana ketenangan dan ketenteraman
jiwa yang sebenar tidak boleh sesiapa pun berikan melainkan hanya
Allah. Hanya insan-insan yang benar-benar mendampingi diri kepada Allah
akan menikmatinya. Saya juga seperti yang bertanya, berusaha mencari dan
ingin memperolehinya.
Saya merenung kata-kata al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah (meninggal 751H) dalam kitab kerohaniannya yang terkenal ‘Madarij al-Salikin’. Suatu kata-kata yang terbit dari ilmu dan pengalaman kerohanian yang dalam. Kata beliau:
“Dalam
jantung hati ada keserabutan yang tidak dapat dibersihkan melainkan
dengan mengadap Allah, padanya ada kesunyian yang tidak dapat
dihilangkan melainkan perdampingan dengan Allah, padanya ada dukacita
yang tidak dapat ditanggalkan kecuali dengan kegembiraan mengenali Allah
dan ketulusan berhubungan denganNya, padanya ada kegusaran yang tidak
ditenangkan melainkan bersama Allah dan kembali kepadaNya, padanya ada
api kedukaan yang tidak dapat dipadamkan melainkan redha dengan
perintah, larangan dan ketentuan Allah, menghayati kesabaran sehingga
bertemuNya, padanya ada kefakiran yang tidak dapat ditampung melainkan
dengan cinta dan penyerahan diri kepada Allah, sentiasa mengingatiNya,
keikhlasan yang benar kepadaNya”.
Penawar
Itulah
penawar bagi jantung hati insan. Itu ubat bagi nurani insan. Dunia dan
segala isinya tidak akan dapat membawa kebahagiaan ke dalam sanubari
insani, jika insan itu tidak mengenali Allah, mendampingiNya, memohon
daripadaNya, merintih dan menangis di hadapan kebesaranNya. Insan telah
mencuba pelbagai perkara dalam kehidupan, tetapi mereka tetap gagal
menemui sakinah, kebahagian dan ketenangan yang hakiki selagi mereka
tidak kembali menyerah jiwa raga, ruh dan jasad tunduk dalam sedu dan
syahdu mengingati dan bertawakkal kepada Allah.
Manusia
mungkin boleh menawarkan harta, wanita dan kuasa, namun belum tentu
bersamanya bahagia. Justeru, seorang yang tinggal dalam rumah yang indah
dan mewah, belum tentu lebih bahagia dan tenteram jiwa dari seorang
yang tinggal di rumah yang usang dan buruk. Seorang wanita yang bersuami
orang kaya belum tentu lebih bahagia dari seorang wanita yang bersuami
lelaki biasa. Seorang yang beristeri cantik, belum tentu lebih bahagia
dari yang beristeri tidak seberapa. Bahkan yang dihidangkan makanan
lazat, belum tentu dapat menikmatinya melebihi seorang yang hanya
dihidang makanan kebanyakan. Maka, jangan hairan jika negara-negara maju
dan kaya seperti Perancis, Germany, Jepun, Austria peratusan rakyat
mereka yang membunuh diri tinggi. Kebahagiaan bukan soal harta, tetapi
soal jiwa insani yang kahausan kasih dan cinta ilahi.
Al-Quran dan al-Sunnah membimbing insan dalam mencari kebahagian yang hakiki ini. Allah menyebut: (maksudnya)
“Wahai
manusia! Sesungguhnya telah datang kepada satu nasihat pengajaran dari
Tuhan kamu, dan yang menjadi penawar bagi apa (penyakit-penyakit) yang
ada dalam dada kamu, dan juga menjadi petunjuk serta membawa rahmat bagi
orang-orang yang beriman”. (Surah Yunus, 57).
Nabi s.a.w pula menyebut:
“Sesiapa
yang akhirat itu tujuan utamanya, maka Allah jadikan kekayaannya dalam
jiwanya. Allah mudahkan segala urusannya dan dunia akan datang kepadanya
dengan hina (iaitu dalam keadaan dirinya mulia). Sesiapa yang
menjadikan dunia itu tujuan utamanya, maka Allah akan letakkan
kefakirannya antara kedua matanya. Allah cerai beraikan urusannya, dan
dunia pula tidak datang kepadanya melainkan dengan apa yang ditakdirkan
untuknya (iaitu dalam keadaan dirinya hina)”. (Riwayat al-Tirmizi,
dinilai hasan oleh al-Albani).
Sakinah
Mengetahui
agama belum tentu menjadikan seseorang mendekatkan diri kepada Allah.
Betapa banyak insan yang memakai pelbagai gelaran agama, namun mereka
gagal mendampingkan diri kepada Allah. Maka, untuk mencari kebahagian
dan sakinah, insan bukan sekadar berilmu, tetapi hendaklah mengikhlaskan
diri kepada Allah, menyerah dan bergantung kepadaNya. Apabila jiwa
bersih dari sebarang unsur syirik, apabila ditanggalkan dari nurani ini
kebesaran dan pergantungan kepada makhluk, ditempatkan hakikat tawakal
kepada Allah, apabila insan sentiasa berdoa; rintihan, harapan, rayuan,
esakan dan tangisan kepada Allah, dilontar jauh segala perharapan jiwa
kepada selainNya, maka insan akan menemui hakikat kenikmatan hidup.
Apabila zahir dalam kehidupannya apa yang dia sering kita ungkapkan dalam Surah al-Fatihah: “Hanya Engkau kami sembah dan hanya Engkau kami mohon pertolongan”, maka
zahir keyakinan hidup dan kenikmatan yang tiada bertebing bagi sebuah
diari yang singkat ini. Moga kenikmatan yang lebih besar di akhirat
menanti. Apabila zahir hakikat ini dalam hidup, lahirlah kehidupan yang
berprinsip, dibukakan laluan kehidupan dan sentiasa dibimbing dalam
menuju garis penamat riwayat dunia ini. Lahirlah insan soleh yang
kakinya memijak bumi, jiwanya bergantung pada Allah. Lahirlah insan
soleh yang siangnya bagaikan perwira yang tangkas, namun dalam kesunyian
malam dia adalah hamba yang kusyuk dan penuh sendu dan tangis merintih
dan merayu kepada Allah Yang Esa.
Apabila
sakinah itu Allah berikan dalam kehidupan seseorang, segala rintangan
amat kecil kerana dia sedang bersandar kepada yang Maha Agung dan Maha
Besar. Kata al-Imam Ibn al-Qayyim:
“Sakinah:
ketenteraman dan ketenangan hati nurani. Asalnya dalam hati nurani dan
zahir kesannya pada anggota” ( Ibn Qayyim al-Jauziyyah, Tibb al-Qulub
237. Damsyik: Dar al-Qalam).
Demikian
sakinah itu hadir dalam jiwa Nabi Ibrahim a.s. ketika dia dilontarkan
ke dalam api, hadir dalam jiwa Nabi Musa a.s. ketika dia dikepung oleh
Firaun. Demikian kepada sekelian para nabi, terutama nabi kita Muhammad
s.a.w. Firman Allah (maksudnya):
“Kalau
kamu tidak menolongnya (Nabi Muhammad) maka sesungguhnya Allah telahpun
menolongnya, iaitu ketika kaum kafir (di Makkah) mengeluarkannya (dari
Mekah) sedang dia salah seorang dari dua (Abu Bakar) semasa mereka
berlindung dalam sebuah gua, ketika dia berkata kepada sahabatnya:
“Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya Allah bersama kita”. Maka
Allah menurunkan sakinah ke atasnya (Nabi s.a.w) dan menguatkannya
dengan bantuan tentera yang kamu tidak melihatnya. Dan Allah menjadikan
seruan (syirik) orang-orang kafir terkebawah (hina), dan kalimah Allah
(Islam) itulah yang tertinggikerana Allah Maha Kuasa, lagi Maha
Bijaksana” (Surah al-Taubah, 40).
Demikian
sakinah diturunkan ke dalam hati nurani mereka yang beriman dalam
kalangan sahabah Nabi s.a.w yang berjuang pada jalan Allah dan
menghadapi cabaran. Firman Allah: (maksudnya)
“Dialah
Yang menurunkan sakinah ke dalam hati nurani orang-orang yang beriman
(semasa mereka marah terhadap angkara musuh) supaya bertambah iman
beserta iman mereka yang sedia ada; dan Allah mempunyai tentera langit
dan bumi (untuk menolong mereka); dan Allah adalah Maha Mengetahui, lagi
Maha Bijaksana”. (Surah al-Fath, 4).
Apabila
sakinah itu turun ke dalam jiwa mukmin, tindakan dan bicara mereka
melambangkan tindakan dan bicara insan yang berprinsip dan matang.
Berbeza dengan musuh atau pihak yang tiada sakinah dalam bicara dan
tindakan mereka. Allah menyebut hal ini: (maksudnya)
“Ketika
orang-orang yang kafir itu menimbulkan perasaan sombong angkuh yang ada
dalam jantung hati mereka -perasaan sombong angkuh secara jahiliyah-,
lalu Allah menurunkan sakinah kepada RasulNya dan kepada orang-orang
yang beriman, serta meminta mereka tetap berpegang kepada “kalimah
Taqwa”, sedang mereka (di sisi Allah) adalah orang-orang yang sangat
berhak dengan kalimah itu serta menjadi ahlinya. dan (ingatlah), Allah
itu Maha mengetahui akan tiap-tiap sesuatu” (Surah al-Fath, 26).
Itulah
sakinah yang telah Allah turunkan kepada para nabi a.s. dan kepada
golongan mukminan yang berjuang mendapatkan redha Allah.
Maka,
dalam menelusuri hidup yang mencabar, di zaman yang penuh fitnah ini,
tiada yang dapat mententeramkan jiwa kecuali bila Allah menurunkan
kebahagiaan dari sisiNya kepada kita. Kata Ibn al-Qayyim dalam Tibb
al-Qulub sebab yang membawa seorang kepada sakinah ialah perasaan
perdampingan (muraqabah) dengan Allah seakan dia melihat Allah. Apabila
perasaan itu bertambah, maka bertambahlah rasa cinta, tunduk, kusyuk,
takut dan harap kepadaNya.
Kita
mungkin tidak dapat menyelak cabaran dan ujian dalam hidup. Manusia
yang zalim dan jahat mungkin cuba merampas pelbagai hak kita dalam
kehidupan, namun mereka tidak akan dapat merampas kebahagian dalam jiwa
kita kerana sakinah adalah kurniaan Allah yang diturunkan dalam jiwa
mukmin. Kita mungkin tidak dapat bersaingan dengan orang lain di sudut
kekayaan dunia dan kenikmatannya, tetapi kita sentiasa berpeluang
mendapat sakinah jika memohon dan mencarinya di sisi Allah.
No comments:
Post a Comment