hanya 1 ujian (bahagian 2)



As’salamualaikum, dan salam sejahtera.
2 -3 hari yang lepas aku update pasal bertemu jodoh di kedah,
Ada yang excited tanya, jumpe kat mane, mcm mne,,?
Jawapan aku pilihan keluarga.
Mula2 keterujaan tuh memang la ada, (SAPE XNAK KAWEN OITTT)
Tapi lama kelamaan, bila family mendesak dan terus mendesak untuk percepatkan majlis pertunangan
Hati aku memberontak, hati rasa xselesa, dan seperti ada sesuatu yang mendesak untuk keluar,



Mula2 tuh jujur aku katakan ciri2 lelaki idaman tuh ada kat die,
Mase mula2 die melangkahkan kaki kat rumah tok wan
Bagai ada kuasa yang menarik aku tuh melihat die,
Xbagitahu dia yang mane pun aku dah berkenan dengan die, (1st impressions)
Terus aku teringat pada cinta pertama yang pernah datang dalam hati ini,
Mr. Sharulnizam Othman. He came with a light. (mcm cite dongeng2 tuh)
Wajah die pun mengingatkan aku pada die,
Hati mase tuh rase,, nak lah ,,xkenal pun nak juga lah.. x kesahhh.. lantak p lah..
Masa dengar keputusan pun,, masih okay lagi. But in a second, bila mak die suarakan pendapat untuk aku pindah kerja di Kedah. Hati diketuk rase menyampah.!
Semua orang tahu, aku belajar automotif untuk ape,,
Tapi xakan disebabkan orang asing yang datang tibe2 tuh musnah lah segala impian aku.
Sepanjnag perjalanan ke Melaka, aku mula berfikir macm2, Antara rela dan terpaksa.
 Dengan kegembiraan yang wujud dalam family aku, mama dengan rancangan perkhawinan aku,
Buat hati ini sangat berat untuk memilih die, beratttt sangat.

Kesedian untuk berkhawin ni memang sesuatu yang aku hajati sepanjang bulan Ramadhan.
Puas aku memohon, meminta untuk Allah lancarkan perancangan aku untuk bertemu 24/ 8 ini,
Untuk bertemu jodoh yang sahih dalam diri aku. Bodohnya rasa,, Allah berikan aku tarikh itu, Allah berikan orang itu, namun, bile tiap kali aku bermimpi, adik beradik dia datang merayu untuk terima dia, adik beradik aku datang untuk aku teruskan sahaja,, hatii mengubah laluan.
Aku tertemu dengan orang yang aku kenali, dengan niat nak berikan khabar berita gembira, sebaliknya orang menasihatkan aku untuk berfikir dahulu soal ini.
Setelah gelisah dengan semua ini, aku mula mencari kekuatan untuk mencari kekuatan pada Allah, adakah benar ini semua untuk aku atau hanya 1 ujian,
Hari pertama, hati gelisah, tidur pun x lena-selenanya.bagai ada yang menggangu.
Hari kedua, entah kenapa, walaupun hujan, namun panasnya teramat sangat,
Hari ketiga. Tidurku digangu lagi. Kali ini aku berada dalam kalangan mereka, masing mula memaling muka kepada aku, aku rase bersalah. Teringat kembali khilaf2ku yang lalu, aku nampak die, tapi dari belakang. Aku mula kejar die, tapi entah kenapa keadaan amat panas ketika itu, api menjulang tinggi nya, aku berhenti, jasad itu juga turut berhenti, aku mula ambil keputusan untuk berhenti mengejar die,
Dan die berlalu, Cuma aku berada dalam api yang makin berkurang panasnya. Lantas aku terjaga.
Kegelihan itu menjadi2 sejak mimpi yang pelik tuh. Kerap kali aku bermimpi hidup dalam api, tiap kali juga aku memohon ampun kepada Allah, namun

Akhirnya aku ambil keputusan untuk memberi tahu die tentang khilaf yang aku lakukan, hati aku lega.
Namun, sampai sekarang aku masih memikirkan besar sangat ke apa yang aku lakukan dulu, hingga aku harus selalu terluka, dan melukai.
Sepanjang aku masuk Honda aku merasakan kehidupan aku indah bersama keluarga, namun kini kembali lagi kehidupan seperti dulu,

Renggang, dan selalu bertelingkah. Mungkin ini la masa yang paling sesuai untuk aku angkat kaki dan tinggalkan ape yang selalu menghalang aku, aku perlu tekad.
 Ape yang dilakukan sekarang hanya la taieekkk.?! Keluar dan berjauhan biar bau yang busk itu y akan dirindui nanti.. hati aku terluka bukan kerana aku sengaja melukakan harapan dierang, dah lelaki tuh anggap diri dia sempurna, dan x boleh menerima kekurang aku. Buat ape aku nak teruskan..

Yang datang hanya la 1 ujian.

p/s: abaikan gambar sebb xde kene mengena dgn cerita...
heheheheh

No comments: